OM OSS

Jag (Susanna) köpte min första egna hund när jag var 21 en samojedhane som jag döpte till Max. Max har sedan den dagen varit min bästa följeslagare och vän. Under de första åren studarade jag vid Umeå universitet, där jag studerade Pedagogik som fristående ämne och valde att inrikta mig på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, framförallt hos barn. Två år senare flyttade även Midas in. Mitt liv med två samojeder blev hektiskt men jag kände redan då att hundarna ska få ta en stor del av mitt liv.

För ungefär 4 år sedan träffade jag min sambo, och en till samojedhane som döptes till Killen flyttade in hos oss för två år sedan. Här startade min dröm, jag påbörjade en utbildning för att bli terapi- och skolhundsförare hos Svenska Terapihundskolan. Max och jag tillsammans startade resan och denna resa har varit det bästa jag någonsin gjort. Idag lever jag i min dröm, jag arbetar med min hundar, jag förändrar livet hos så många människor varje dag.

Den 29e augusti 2016 diplomerades jag och Max och fick äran att jobba tillsammans som ett färdigt besökshundsteam. Företaget startades och jag började arbeta som egen företagare.

Idag har jag tre utbildade besökshundar, varav en dessutom är färdigutbildad Terapi- och Skolhund. De andra två är också under utbildning för att även de bli Terapi- och skolhundar. Tillsammans med hundarna har jag dessutom fått en anställning på en skola, där vi tillsammans jobbar med de elever som behöver den där lilla extra motivationen i skolan. 

Besökshund

En Besökshund har som syfte att tillsammans med sin hundförare ge motivation, erbjuda sällskap och aktivitet. En besökshund arbetar med djurassisterande aktivitet vilket innebär enkla besök som oftast inte är målinriktade.

Terapihund

En Terapihund arbetar med mer målinriktade besök, och inriktar sig på fysiska, psykiska, sociala och kognitiva mål. Detta kallas djurassisterande interventioner, deras arbete ska dokumenteras och följas upp.

Skolhund

En Skolhund, Läshund och Fadderhund har samma grunder som en Terapihund men är även lämplighetstestade för att arbeta med barn under 13 år. Deras arbete riktar sig mer till grundskolor och kan användas i skolor för att stötta lärare och elever i deras arbete de har för att uppnå målen som finns i grundskolan läroplan.